Hys
fast tillit till folkets flertal[*]
13 oktober 1957
Vi har nu funnit formen för korrigeringsrörelsen,
nämligen, fritt tala ut, lufta åsikter fullständigt,
hålla stora debatter och skriva väggtidningar. Det är
en ny form som massorna skapat och som skiljer sig från andra
former vilka vårt parti tidigare använt. Det är sant
att det fanns ett fåtal väggtidningar under korrigeringen
i Yenan, men vi uppmuntrade dem inte. Inte heller användes denna
form senare under De tre kontrollerna och tre förbättringarna.
Under de revolutionära krigens period fick vi ingen lön och
hade inga fabriker för vapentillverkning, utan vårt parti
och vår armé litade till soldaterna och folket på
varje ort, massorna. Och sålunda växte en demokratisk arbetsstil
fram under årens lopp. Men på den tiden fanns ingen sådan
form som att fritt tala ut, till fullo lufta åsikter, hålla
stora debatter och skriva väggtidningar, som det finns nu. Varför?
Därför att vi då befann oss i krigets hetta och klasskampen
var mycket skarp, och om vi hade tillåtit allmänt slagsmål
inom våra egna led, skulle det ha varit illa. Nu är det annorlunda.
Kriget är över och hela landet utom provinsen Taiwan är
befriat. Därav denna nya form. Ett nytt revolutionärt innehåll
måste finna en ny uttrycksform. Vår revolution idag är
en socialistisk revolution, dess mål är att bygga ett socialistiskt
land, och revolutionen har funnit denna nya form. Denna form kan snabbt
populariseras, folk kan lätt tillägna sig den på några
månader.
Folk känner huvudsakligen två slags rädsla
när det gäller att fritt tala ut, lufta åsikter fullständigt,
hålla stora debatter och skriva väggtidningar. Den ena är
rädsla för oreda. Är ni rädda för oreda? Jag
tror många är det. Den andra är rädsla för
att inte kunna klara sig ur knipan. De som tjänstgör som direktörer
för fabriker eller kooperativ, ledare för högskolor eller
sekreterare i partikommittéer är alla rädda att de
inte ska kunna ta sig ur sina svårigheter när väl åsikter
börjar luftas och eldar tänds. Det är lätt att idag
övertyga folk att de inte ska vara rädda, men det var ganska
svårt i maj. I Pekings trettiofyra högre läroanstalter
tilläts ingen att fritt lufta åsikter förrän många
möten hållits. Varför behöver man inte vara rädd?
Varför är det till vår fördel att åsikter
luftas? Vilket är till vår fördel — att åsikter
luftas i stor omfattning, i liten omfattning, eller inte alls? Att åsikter
inte luftas är inte till vår fördel, och att lufta åsikter
i liten omfattning löser inga problem, därför måste
åsikter luftas i stor omfattning. För det första, skapar
detta inte oreda, och för det andra, blir det inte omöjligt
för folk att ta sig ur sina svårigheter. Naturligtvis är
fallet annorlunda med vissa individer, till exempel Ting Ling kan inte
ta sig ur sina svårigheter. Det kan inte heller Feng Hsueh-feng,
som tände en eld för att bränna upp det kommunistiska
partiet. De är bara en handfull, och de är högerelement.
Andra människor behöver inte oroa sig, de bör kunna ta
sig ur sina svårigheter. På sin höjd har de sådana
fel som att de är byråkratiska, sekteristiska eller subjektiva,
och om de har det behöver de bara rätta felen, så det
finns ingen grund för rädsla. Det grundläggande är
att ha tillit till folkets flertal, till det faktum att flertalet är
bra. Arbetarnas flertal är bra, och böndernas flertal också.
Likaså de flesta medlemmar av det kommunistiska partiet och ungdomsförbundet.
Inga av dem vill kasta vårt land i oreda. De flesta av de borgerliga
intellektuella, kapitalisterna och medlemmarna av de demokratiska partierna
kan omdanas. Vi behöver därför inte vara rädda,
för det kommer inte, och kan inte uppstå oreda. Vi måste
hysa tillit till flertalet, och menar vi därmed 51 procent? Nej,
det gör vi inte, vi menar 90 till 98 procent.
Den socialistiska revolutionen är ny för
oss alla. Den revolution vi förut genomförde var bara en demokratisk
revolution, som var borgerlig till sin natur. Den förstörde
endast imperialistiskt, feodalt och byråkratkapitalistiskt ägande,
men inte enskilt ägande eller nationellt kapitalistiskt ägande.
Sålunda kunde många människor bestå den demokratiska
revolutionens prov. Medan en del alls inte var pigga på en genomgripande
demokratisk revolution och med nöd och näppe bestod provet,
var andra villiga att arbeta hårt för den och bestod provet
med glans. Nu gäller provet socialismen, och det är svårt
för en del människor. Ta till exempel den partimedlem i provinsen
Hupeh som ursprungligen var jordbruksarbetare. I tre generationer hade
hans familj varit tvungna att gå ut och tigga. Befrielsen skänkte
honom en ny tillvaro, han blev välbärgad och blev kader på
distriktsnivå. Han klagade emellertid bittert över socialismen
och ogillade starkt jordbrukskooperationen. Han krävde "frihet"
och gick emot statsmonopolet på inköp och försäljning
av spannmål. Nu har en utställning över denne mans liv
anordnats för att tjäna som klassfostran. Han grät bittra
tårar av ånger och sade att han skulle bättra sig.
Varför är det svårt att bestå socialismens prov?
Därför att socialismen betyder att förinta kapitalistiskt
ägande och omvandla det till hela folkets socialistiska ägande,
att förinta det enskilda ägandet och omvandla det till socialistiskt
kollektivt ägande. Naturligtvis kommer denna kamp att pågå
i många år, och det är svårt att just nu med
säkerhet säga exakt hur lång övergångsperioden
kommer att bli. Kampen i år är som en vågtopp. Ska
det, liksom i Gula floden, varje år bildas en sådan topp?
Tyvärr inte. Ändå kommer det att bildas en del under
kommande år.
Hur många människor finns det idag i hela
landet, vilka inte gillar socialismen? Tillsammans med många kamrater
från olika orter har jag gjort en uppskattning. Den visar att
omkring tio procent av hela vår befolkning ogillar eller bekämpar
socialismen. Siffran omfattar godsägarklassen, de rika bönderna,
en del av de välbärgade mellanbönderna, en del av den
nationella bourgeoisin, en del av de borgerliga intellektuella, en del
av det övre skiktet inom småbourgeoisin i städerna och
till och med några få arbetare och fattiga och lägre
mellanbönder. Vad är tio procent av en befolkning på
sexhundra miljoner? Sextio miljoner. Det är inget litet antal och
bör inte underskattas.
Det finns två bärande skäl för
att säga att vi måste hysa fast tilltro till folkets flertal.
För det första, 90 procent av vårt folk är för
socialismen. De innesluter proletariatet, de fattiga bönderna vilka
är landsbygdsområdenas halvproletariat, de lägre mellanbönderna
och flertalet inom småbourgeoisins övre skikt, flertalet
av de borgerliga intellektuella och en del av den nationella bourgeoisin.
För det andra, bland dem som ogillar eller bekämpar socialismen,
hur många tillhör de värsta fanatikerna, nämligen
ultrahögerelement, kontrarevolutionärer, sabotörer och
de som, fastän de inte ägnar sig åt sabotage, är
mest envisa och sannolikt kommer att ta sina förstenade huvuden
med sig i graven? Antagligen endast två procent. Vad är två
procent av hela befolkningen? Tolv miljoner. Förenade och beväpnade
med gevär skulle dessa tolv miljoner utgöra en armé
av betydande storlek. Men varför kommer det inte att uppstå
någon stor oreda i landet? Därför att de är spridda
i olika kooperativ, byar, fabriker, skolor och avdelningar av det kommunistiska
partiet, ungdomsförbundet och de demokratiska partierna. Eftersom
de är spridda överallt och inte kan slå sig ihop kommer
ingen stor oreda att uppstå.
Vilken omfattning har den socialistiska revolutionen,
vilka klasser är indragna i denna kamp? Den socialistiska revolutionen
är en kamp som förs av proletariatet i spetsen för det
arbetande folket mot bourgeoisin. Fastän Kinas proletariat är
relativt litet till antalet har det ett väldigt antal bundsförvanter,
av vilka de viktigaste är de fattiga bönderna och de lägre
mellanbönderna, vilka utgör 70 procent eller något mer
av landsbygdsbefolkningen. De välbärgade mellanbönderna
utgör ytterligare 20 procent. De välbärgade mellanbönderna
av idag kan i stort delas upp i tre kategorier: de som är för
kooperation, 40 procent; de som är villrådiga, 40 procent;
och de som är emot, 20 procent. Fostran och omdaning under de senaste
åren har åstadkommit en spricka bland godsägarna och
de rika bönderna, av vilka en del inte längre är helt
emot socialismen. Vi bör också inta en analytisk inställning
gentemot bourgeoisin och de borgerliga intellektuella och inte betrakta
dem alla som motståndare till socialismen, därför att
så är inte fallet. Nittio procent av hela vår befolkning
är för socialism. Vi måste hysa tillit till detta flertal.
Genom våra ansträngningar och stora debatter kan vi möjligen
vinna ytterligare åtta procent, vilket kommer att höja det
totala antalet till 98 procent. De fanatiker som förbittrat bekämpar
socialismen utgör bara två procent. Naturligtvis måste
vi vara på vår vakt, därför att de är fortfarande
en avsevärd styrka, såsom kamrat Teng Hsiao-ping nyss påpekade.
De rika bönderna utgör bourgeoisin på
landsbygden, där mycket få människor lyssnar på
dem. Godsägarna har ännu sämre anseende. Kompradorbourgeoisin
förlorade sitt anseende för länge sedan. Vad gäller
bourgeosin och de borgerliga intellektuella, det övre skiktet inom
småbourgeoisin på landsbygden (de välbärgade mellanbönderna),
det övre skiktet inom småbourgeoisin i städerna (de
relativt välbärgade småföretagarna) och de intellektuella
från dessa skikt, har de förvisso ett visst inflytande. I
synnerhet de intellektuella är mycket eftersökta, de behövs
på varje område. Universiteten behöver professorer,
grund- och mellanskolor behöver lärare, tidningar behöver
journalister, teatrar skådespelare och skådespelerskor och
byggnadsprojekt vetenskapsmän, ingenjörer och tekniker. För
närvarande finns det fem miljoner intellektuella och sjuhundratusen
kapitalister, tillsammans nästan sex miljoner. Om var och en har
en familj om fem medlemmar, blir fem gånger sex miljoner trettio
miljoner. Relativt sett har bourgeoisin och dess intellektuella en hög
nivå av utbildning och tekniskt kunnande. Det är därför
högerelementen är så malliga. Sade inte Lo Lung-chi
att de små proletära intellektuella är ur stånd
att leda en stor småborgerlig intellektuell av hans typ? Han envisades
med att säga att han inte är borgerlig utan småborgerlig,
en storsmåborgerlig intellektuell. Enligt min åsikt är
inte bara de små proletära intellektuella utan också
arbetarna och bönderna, vilka kanske knappast kan några skrivtecken
alls, betydligt visare än Lo Lung-chi.
Högerelementen och mittenelementen bland bourgeoisin
och dess intellektuella och inom övre skiktet av småbourgeoisin
och dess intellektuella har inte försonat sig med det kommunistiska
partiets och proletariatets ledning. De säger att de stöder
det kommunistiska partiet och författningen. På sätt
och vis menar de det och de räcker upp händerna och röstar
för, men innerst inne är de inte verkligt försonade.
Här måste en skiljelinje dras mellan högerelementen
som är fientliga och mittenelementen som till hälften är
böjda att försonas och till hälften inte. Finns det inte
folk som säger att det kommunistiska partiet är oförmöget
att leda både det ena och det andra? Denna syn är inte begränsad
till högerelementen utan delas av en del av mittenelementen. Kort
sagt, enligt deras argument är våra dagar räknade, och
det kommunistiska partiet har inget annat val än att flytta till
ett annat land och proletariatet till en annan planet. Därför
att ni inte duger till någonting! Högerelementen säger
att ni inte duger till något yrke alls. Huvudsyftet med den pågående
debatten är att vinna de halvhjärtade mittenelementen, så
att de förstår vad lagen om samhällsutvecklingen lagar
handlar om och inser att det är bäst att de lyssnar till proletariatet,
som inte har en hög utbildningsnivå och till de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna på landsbygden. På
tal om utbildningsnivå, är proletariatet och de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna inte lika bra, men när det
blir fråga om att göra revolution är det de som verkligen
är bra på att göra det. Kan detta övertyga folkets
flertal? Ja, det kan det. Det kan övertyga flertalet av bourgeoisin,
de borgerliga intellektuella och det övre skiktet av småbourgeoisin.
Likaså de flesta av universitetsprofessorerna, grund- och mellanskollärarna,
konstnärerna, författarna, vetenskapsmännen och ingenjörerna.
De som ännu inte är helt försonade kommer småningom
att bli försonade, efter några år.
När nu folkets flertal stöder socialismen
är den nya formens nuvarande utseende — att tala ut, lufta
åsikter, hålla debatter i stor omfattning och skriva väggtidningar
— fördelaktig. Denna form har ingen klasskaraktär. Högerelementen
kan också använda den. Vi står i skuld till högerelementen
för att de uppfann uttrycket "i stor omfattning". I mitt
tal av den 27 februari i år använde jag inte detta uttryck,
jag sade ingenting om att tala ut, lufta åsikter och hålla
debatter i stor omfattning. Vid ett möte här i maj förra
året när vi talade om att låta hundra blommor blomma
och hundra tankeskolor tävla, omnämnde vi "lufta åsikter"
och "tala ut", men i ingetdera fall användes uttrycket
"i stor omfattning". Dessutom var att låta hundra blommor
blomma avsett att tillämpas enbart inom litteraturens och konstens
områden, och att låta hundra tankeskolor tävla enbart
i akademiska frågor. Senare krävde högerelementen att
tillämpningen skulle utsträckas till politiska frågor,
med andra ord, de krävde att åsikter skulle luftas i alla
frågor, och ville ha en "period av åsiktsluftning",
och de ville dessutom ha dem luftade i stor omfattning.
Det är uppenbart att denna paroll kan användas
såväl av bourgeoisin som av proletariatet; den kan användas
i lika mån av vänstern, mitten och högern. Vilken klass
gagnas verkligen av denna paroll om att tala ut, lufta åsikter
och hålla debatter i stor omfattning och skriva väggtidningar?
Sist och slutligen proletariatet, inte de borgerliga högerelementen.
Orsaken är att 90 procent av befolkningen inte vill ha oreda i
landet, de vill bygga socialismen. Av de återstående tio
procenten som ogillar socialismen eller är emot den, är många
villrådiga, och bara två procent är tvättäkta
antisocialistiska element. Hur kan de möjligen störta landet
i oreda? Därför gagnar till syvende och sist parollen att
tala ut och lufta åsikter i stor omfattning, formen eller metoden
att tala ut, lufta åsikter och hålla debatter i stor omfattning
och skriva väggtidningar folkets flertal och hjälper det att
omdana sig självt. Det finns två vägar — socialismens
väg och kapitalismens väg — och det är socialismen
som denna paroll gagnar.
Vi bör inte vara rädda för oreda eller
för att inte kunna ta oss ur våra svårigheter. Å
andra sidan kommer högerelementen att finna det svårt att
ta sig ur sina, även om det fortfarande blir möjligt för
dem att göra det. I överensstämmelse med dialektiken
kommer högerelementen, tror jag, att klyvas i två delar.
En hel del av dem kommer antagligen att trängda av händelsernas
allmänna tendens klarna i sitt tänkande, ändra sin ståndpunkt,
uppföra sig väl och inte vara så envisa. När detta
händer kommer deras högerstämpel att tas bort, de kommer
inte längre att kallas "högerelement" och kommer
dessutom att få arbete. En handfull av de värsta fanatikerna
förblir kanske förhärdade till slutet och bär högerstämpeln
med sig i graven. Det gör inte så mycket, det kommer alltid
att finnas sådana individer.
Sedan högerelementen ställde till bråk
var vi i stånd att skaffa oss en viss överblick: å
ena sidan är 90 procent av befolkningen för socialismen, och
med någon ansträngning kan vi göra det till 98 procent.
Å andra sidan ogillar tio procent socialismen eller är emot
den, bland vilka de värsta fanatikerna, som är rakt emot socialismen,
utgör bara två procent. Med denna inventering vet vi var
vi står. Under ledning av proletariatets politiska parti och eftersom
folkets flertal stöder socialismen kan vi använda metoden
att fritt tala ut, lufta åsikter till fullo, hålla stora
debatter och skriva väggtidningar för att undvika sådana
händelser som i Ungern och det som nu sker i Polen. Det finns inget
behov för oss att förbjuda en tidning, såsom skedde
i Polen[1] , allt
vi behöver göra är att publicera ett par ledarartiklar
i partiets tidning. Vi skrev två ledarartiklar som kritiserade
Wen Hui Pao. Den första var inte grundlig och träffade
inte huvudet på spiken, men efter den andra grep Wen Hui Pao
sig an med att rätta sina misstag. Detsamma gjorde Hsin Min
Pao. Detta kunde inte hända i Polen, för de har inte
löst problemen med kontrarevolutionärer och högerelement,
och om vilken väg de ska ta, och inte heller har de lagt tonvikten
vid kampen mot borgerliga idéer. Följaktligen utlöstes
ett intermezzo av att en tidning förbjöds. Jag tror att det
är lättare att sköta sakerna i Kina och har aldrig varit
pessimistisk. Sade jag inte att oreda inte skulle uppstå och att
vi inte borde vara rädda? Oreda kan vändas till en god sak.
Varhelst åsikter luftas till fullo och de värsta typerna
ylar och morrar och stor oreda följer i deras spår, kommer
sakerna att bli mycket lättare att sköta. Före befrielsen
hade Kina bara fyra miljoner industriarbetare, och nu finns det tolv
miljoner. Fastän liten till antalet är arbetarklassen, och
arbetarklassen allena, synnerligen löftesrik. De andra klasserna
är alla klasser i övergångsstadier, de måste allesammans
företa övergången i riktning till arbetarklassen. I
det första steget av denna övergång blir bönderna
kollektivbönder och i det andra steget arbetare på statsjordbruk.
Bourgeoisin kommer att skaffas undan, men inte fysiskt. Bourgeoisin
kommer att skaffas undan som klass men att omdanas som individer. De
borgerliga intellektuella behöver omdanas, och likaså de
småborgerliga intellektuella. De kan omdanas gradvis och förvandlas
till proletära intellektuella. En gång citerade jag ordspråket
"När huden är borta, vad ska då håret sätta
sig fast på?" Om de intellektuella inte sätter sig fast
på proletariatet, löper de faran att "dingla i luften".
Många människor har nu anslutit sig till fackföreningarna,
och en del frågar: "Nu när vi är med i fackföreningar
är vi då inte medlemmar av arbetarklassen?" Nej. En
del har anslutit sig till det kommunistiska partiet och ändå
är de antikommunister. Är inte Ting Ling och Feng Hsueh-feng
kommunister som är antikommunistiska? Anslutning till en fackförening
gör inte automatiskt en person till medlem av arbetarklassen, för
han måste genomgå en omdaningsprocess. Medlemmar av de demokratiska
partierna, universitetsprofessorer, litteratörer och författare
har inga vänner bland arbetare och bönder. Detta är en
allvarlig nackdel. Fei Hsiao-tung till exempel har över tvåhundra
vänner bland de högre intellektuella på orter som Peking,
Shanghai, Chengtu, Wuhan och Wusih. Han kan helt enkelt inte bryta sig
loss från gruppen, och inte nog med det, han har gjort en medveten
ansträngning att organisera dessa människor och har luftat
åsikter å deras vägnar. Det är orsaken till hans
besvär. Jag vill fråga: kan du inte ändra dig litet?
Släpp din grupp om tvåhundra och sök dig tvåhundra
nya bland arbetare och bönder. Enligt min åsikt bör
alla intellektuella skaffa sig vänner bland arbetarnas och böndernas
massor, där kan de finna verkliga vänner. Bli vänner
med gamla arbetare. Bland bönderna, var inte alltför kvicka
att göra er till vänner med de välbärgade mellanbönderna
utan sök era vänner bland de fattiga bönderna och de
lägre mellanbönderna. Ty de gamla arbetarna har ett fint sinne
för att orientera sig och likaså de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna.
Korrigeringsrörelsen omfattar fyra stadier, luftning
av åsikter, motangrepp, reform och studier. Detta innebär
det stadium då åsikter fritt luftas, det då motangrepp
företas mot högerelementen, det då kontroll och reform
genomförs och slutligen det då en del marxism-leninism studeras
och kritik och självkritik företas i gruppmöten på
ett sätt som erinrar om "en mild bris och ett stilla regn".
När "en mild bris och ett stilla regn" först föreslogs
i ett dokument om korrigeringen, som Kinas kommunistiska partis Centralkommitté
utgav den l maj i år, vände sig ganska många människor,
huvudsakligen högerelement, emot denna idé och ville ha
"en stark storm och ett häftigt skyfall", vilket har
visat sig vara fördelaktigt för oss. Det är vad vi väntade
oss. Ty samma sak hände under korrigeringsrörelsen i Yenan.
I stället för den milda bris vi hade föreslagit blåste
en stark storm upp, men till slut förhärskade den milda brisen.
När väggtidningar kom upp i tusental i fabrikerna, fick folk
i ledande ställning en svår tid. I tio dagar ungefär
vägrade en del att göra sitt jobb eller ville ta avsked. De
sade att de inte kunde härda ut längre, inte kunde äta
eller sova. Så var det med sekreterarna i partikommittéerna
vid universiteten i Peking, de förlorade aptiten och kunde inte
sova. Högerelementen sade att de måste ha en obegränsad
luftning av åsikter och inga genmälen. Också vi sade
att vi skulle låta dem prata bäst de ville och inte svara
dem. I maj lämnade vi dem därför i fred och kom inte
med någon vederläggning förrän den 8 juni, och
sålunda blev alla åsikter fritt luftade. Grovt taget var
mer än 90 procent av de åsikter som luftades riktiga, och
högerelementens utgjorde bara en liten bråkdel. Vi fick helt
enkelt härda ut och höra dem till slutet innan vi slog tillbaka.
Varje organisation måste gå igenom detta stadium. Korrigeringen
måste genomföras i varje fabrik och varje jordbrukskooperativ.
Den genomförs nu inom armén. Detta är ytterst nödvändigt.
Om ni hoppar över det kommer den "fria marknaden" att
breda ut sig. Världen är underlig, för om man låter
korrigeringen ligga nere i tre år kommer några konstiga
argument att dyka upp och borgerliga idéer åter att visa
sig i det kommunistiska partiet, ungdomsförbundet och de demokratiska
partierna och bland universitetsprofessorer, grund- och mellanskollärare,
journalister, ingenjörer och vetenskapsmän. Jag tror att precis
som ens hus måste städas och ens ansikte tvättas varje
dag, måste korrigering i allmänhet genomföras en gång
om året, och pågå en månad eller så. Kanske
kommer det vågtoppar om igen. Vi är inte ansvariga för
den nuvarande, det är högerelementen. Sade vi inte att till
och med i det kommunistiska partiet hade vi Kao Kang? Är det möjligt
att det inte fanns en enda Kao Kang i de demokratiska partierna? Det
tror jag bara inte. Återigen, sådana typer som Ting Ling,
Feng Hsueh-feng och Chiang Feng har påträffats inom det kommunistiska
partiet. Finns inte deras gelikar redan med också i de demokratiska
partierna?
Bourgeoisin och de borgerliga intellektuella bör
inse nödvändigheten av att omdana sig. Högerelementen
vägrar att göra det, och på grund av deras inflytande
är en del andra också ovilliga att acceptera omdaning och
ger som skäl att de redan blivit omdanade. Chang Nai-chi säger
att omdaning är förfärlig, lika illa som att få
senorna utdragna och huden avflådd. Vi säger, man bör
kasta av sitt gamla jag, och han säger att det betyder att få
senorna utdragna och huden avflådd. Vem är det som i nuvarande
stund ska dra ut senorna och flå av huden på denne herre?
Många har glömt vad vårt mål är, varför
vi vill göra allt detta och vad som är bra med socialismen.
Varför är ideologisk omdaning nödvändig? Därför
att vi vill att de borgerliga intellektuella ska tillägna sig den
proletära världsåskådningen och omvandla sig till
proletära intellektuella. De gamla intellektuella kommer att nödgas
göra denna förändring därför att nya intellektuella
träder in på scenen. I fråga om kunskap kan ni säga
att de nya intellektuella inte har nått toppen ännu, men
så småningom kommer de att göra det. Dessa nya styrkors
framträdande kommer att ställa en utmaning till de gamla vetenskapsmännen,
ingenjörerna, professorerna och lärarna och sporra dem framåt.
Vi räknar med att de flesta kan göra framsteg och att en del
kan omdana sig till proletära intellektuella.
Proletariatet måste bygga upp sin egen armé
av intellektuella, precis som bourgeoisin gör. En given klass'
regim kan inte klara sig utan sina egna intellektuella. Hur vore den
borgerliga diktaturen i Förenta staterna möjlig utan sina
intellektuella? Vår diktatur är en proletariatets diktatur,
och proletariatet måste bygga upp sin egen armé av intellektuella,
inberäknat alla de intellektuella från det gamla samhället
som uppriktigt och fast intar arbetarklassens ståndpunkt sedan
de omdanats. Förmodligen kan Chang Nai-chi räknas bland de
högerelement som vägrar att ändra sig. När han uppmanas
att ändra sig till en proletär intellektuell, vägrar
han och säger att han gjorde denna ändring för länge
sedan och nu är en "röd borgare". Nå, låt
oss då följa metoden med självvärdering och offentlig
diskussion; du kan själv göra värderingen, men den måste
läggas inför allmänheten för diskussion. Vi säger
att du inte får godkänt, Chang Nai-chi, du är en vit
borgare. En del människor talar för att man ska bli expert
först och röd senare. Att bli expert först och röd
senare betyder att bli vit först och röd senare. Inte röd
nu, men röd i framtiden — om de inte är röda nu,
vilken är då deras nuvarande färg? Vit, naturligtvis.
Intellektuella bör vara röda och experter på en gång.
För att bli röda måste de besluta sig för att i
grunden omvandla sin borgerliga världsåskådning. De
behöver inte läsa en massa böcker, vad de måste
göra är att skaffa sig en sann förståelse av följande
frågor. Vad är proletariatet? Vad är proletariatets
diktatur? Hur kommer det sig att proletariatet allena är så
löftesrikt medan de andra klasserna allesammans är klasser
i övergångsstadier? Varför måste vårt land
ta den socialistiska vägen och inte den kapitalistiska vägen?
Varför är det kommunistiska partiets ledning oumbärlig?
Många människor vänder sig emot vad
jag sade den 30 april[2].
"När huden är borta, vad ska då håret sätta
sig fast på?" Jag sade att förr i tiden fanns det fem
hudar i Kina. Tre av dem var gamla, nämligen imperialistiskt ägande,
feodalt ägande och byråkratkapitalistiskt ägande. Förr
i tiden var de intellektuella beroende av dessa hudar för sitt
levebröd. De var också beroende av nationellt-kapitalistiskt
ägande och av småproducenternas ägande, det vill säga
småborgerligt ägande. Vår demokratiska revolution hade
som mål att ta bort de tre första hudarna, och räknat
från Lin Tse-hsus[3]
tid varade den i mer än ett århundrade. De två sista
hudarna, nämligen nationellt-kapitalistiskt ägande och småproducenternas
ägande, var måltavlor för den socialistiska revolutionen.
Alla dessa fem hudar tillhör nu det förgångna. Det tre
äldre hudarna försvann för länge sedan, och nu är
de två andra borta. Vilken hud finns nu? Det allmänna socialistiska
ägandets hud. Den är naturligtvis delad i två delar,
hela folkets ägande och kollektivets ägande. Vilka är
då de intellektuella beroende av för sitt levebröd?
Vare sig de är medlemmar i de demokratiska partierna, professorer,
vetenskapsmän eller journalister är de alla beroende av arbetarklassen,
kollektivbönderna, hela folkets ägande och kollektivets ägande,
med ett ord, de lever på det allmänna socialistiska ägandet.
Nu, när de fem hudarna är borta, flyger håret omkring
i luften och vill inte stanna på plats när det kommer ner.
De intellektuella ser ännu med förakt på denna nya hud,
de har en mycket låg tanke om proletariatet och de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna, vilka, säger de, är
lika okunniga om astronomi som om geografi, och de tror att folk av
alla "tre religionerna och de nio tankeskolorna[4]"
inte på långt när kan mäta sig med dem. De intellektuella
är ovilliga att godta marxismen-leninismen. Marxismen-leninismen
bekämpades förr av många människor. Imperialisterna
bekämpade den. Chiang Kai-shek bekämpade den dag in och dag
ut och sade: "Kommunismen passar inte Kinas förhållanden"
och skrämde folk för den. Det krävs tid såväl
som en socialistisk ideologisk revolutionär rörelse för
att de intellektuella ska omfatta marxismen-leninismen och omvandla
sin borgerliga världsåskådning till den proletära
världsåskådningen. Rörelsen detta år är
avsedd att jämna vägen.
Efter motangreppet på högerelementen är
allt nu lugnt i en del avdelningar, organisationer och högskolor.
De som sitter i ledande ställning har det lätt och är
ovilliga att genomföra de reformer som påkallas av de många
riktiga kritiska synpunkter som framlagts. Så är fallet med
en del avdelningar, organisationer och högskolor i Peking. Enligt
min åsikt bör det komma ännu en flodvåg av åsiktsluftning
i reformarbetets nuvarande stadium. Sätt upp väggtidningar
och fråga: "Varför genomför ni inte reformer?"
Utmana dem! Denna utmaning kan bli mycket nyttig. Reformstadiet bör
ges litet tid, låt oss säga ett par månader. Det bör
följas av en tids studier för att studera en del marxism-leninism
och göra kritik och självkritik liknande "en mild bris
och ett stilla regn". Detta blir fjärde stadiet. Sådana
studier är inte rätt och slätt en sak som kan klaras
av på ett par månader. Vad jag menar är att folks intresse
för studier bör höjas då rörelsen närmar
sig slutet.
Motangreppet mot högerelementen måste komma
till ett slut. En del högerelement har förutsett detta. Stormen
kommer att bedarra förr eller senare, sade de. Det är absolut
sant. Man kan inte angripa högerelementen hela tiden, dag efter
dag och år efter år. I Peking till exempel är luften
inte så tjock av damm från striden mot högerelementen
som tidigare, eftersom motangreppet är nästan över. Det
är emellertid inte helt över, och vi får inte slappna
i våra ansträngningar. Än idag vägrar några
högerelement envist att ge sig, till exempel Lo Lung-chi och Chang
Nai-chi. Jag anser att vi bör försöka några gånger
till att diskutera ut sakerna med dem, men vad kan vi göra om de
fortfarande vägrar att låta sig övertygas — inkalla
dem till möten varje dag? Ett antal fanatiker kommer aldrig att
bättra sig, och vi får helt enkelt ge upp. De är bara
en handfull, vi lämnar dem åt sig själva och ställer
dem åt sidan i några årtionden. Hur som helst kommer
flertalet att sträva framåt.
Kommer vi att kasta högerelementen i sjön?
Nej, inte en enda av dem. Högerelementen är en fientlig styrka
därför att de bekämpar det kommunistiska partiet, folket
och socialismen. Men nu behandlar vi dem inte på samma sätt
som vi behandlar godsägare och kontrarevolutionärer, och det
viktigaste tecknet på skillnaden är att de inte berövats
rösträtten. Kanske ett fåtal av dem vägras denna
rätt och förmås att bättra sig genom arbete. Vår
metod är att inte häkta och inte beröva dem rösträtten
utan att i stället ge dem en smula svängrum, och detta kommer
att hjälpa till att splittra dem. Sade jag inte för en stund
sedan att högerelementen är av två typer?
Typ ett är de, som efter att ha bättrat sig, kommer att få
sin högerstämpel borttagen och kanske återvänder
till folkets led. Typ två är de som förblir oförbätterliga
till den dag de anmäler sig hos Helvetets konung. De kommer att
säga: "Vi är inte av den typen som ger sig, Ers Majestät.
Se så 'redbara' vi är!" De är bourgeoisins trogna
tjänare. Högerelementen uppehåller förbindelser
och identifierar sig med de feodala resterna och kontrarevolutionärerna
och handlar i samförstånd med dem. Godsägarna hoppade
högt av glädje över tidningen Wen HuiPao och
köpte exemplar att läsa för bönderna för att
avskräcka dem. "Se här", brukade de säga, "allt
detta står i tidningen!" De ville ge lika gott igen. Sedan
har vi imperialisterna och Chiang Kai-shek, vilka också identifierar
sig med högerelementen. Till exempel reaktionärerna på
Taiwan och i Hongkong står helt bakom Chu An-pings påstående
att "det kommunistiska partiet monopoliserar allt", Chang
Po-chuns krav om en "politisk planeringskammare" och Lo Lung-chis
begäran om en "politisk rehabiliteringskommitté".
Imperialismen i Förenta staterna är också mycket vänligt
inställd till högerelementen. Jag ställde en gång
frågan till er: "Vad tänker ni göra om amerikanerna
invaderar Peking? Vilken inställning kommer ni att ta? Vilka åtgärder
kommer ni att vidta? Tänker ni ställa er på Förenta
staternas sida och upprätta en marionettregim, eller följer
ni med oss upp i bergen?" Jag sade då att min avsikt var
att bege mig upp i bergen, först till Chang-chiakou och sedan till
Yenan. Jag talade då om ytterligheter och övervägde
den värsta tänkbara möjligheten — vi är inte
rädda för oreda. Även om Förenta staterna skulle
ockupera halva Kina, skulle det inte skrämma oss. Ockuperade inte
Japan större delen av Kina? Och slog inte vi tillbaka Japan och
skapade ett nytt Kina? I samtal med några japaner sade jag att
vi bör tacka den japanska imperialismen för dess angrepp,
därför att den gjorde oss mycket gott genom att väcka
hela nationens motstånd och främja vårt folks uppvaknande.
Högerelementen är lögnare, de är
oärliga och gör fula saker bakom ryggen på oss. Vem
kunde tro att Chang Po-chun skulle göra så många fula
saker? Jag tror att ju högre ämbete dessa typer innehar, desto
större blir deras förräderi. Förbundet mellan Chang
och Lo vart förtjusta över de två parollerna, långvarig
samlevnad och ömsesidig uppsikt, och låt hundra blommor blomma
och hundra tankeskolor tävla. De använde dessa två paroller
för att bekämpa oss. Vi sade att vi var för långvarig
samlevnad, men de försökte vända den till en kortvarig
sådan för vår del. Vi sade att vi var för ömsesidig
uppsikt och de förkastade all uppsikt. Till en tid löpte de
amok och till slut fick de motsatsen till vad de önskade. De förvandlade
den långvariga samlevnaden till en kortvarig sådan för
sig själva. Hur går det med Chang Po-chuns ministerpost?
Jag är rädd att han inte kan behålla den längre.
Folket vill säkerligen inte vara med på att ett högerelement
leder ett ministerium! Sedan finns det några välkända
högerelement vilka är delegater till Nationella folkkongressen.
Vad ska göras med dem? Jag är rädd att det blir svårt
att ha dem kvar på dessa poster. Ting Ling till exempel kan inte
längre vara delegat. I en del fall är det kanske inte bra
om de inte får några poster eller arbeten. Till exempel,
Chien Wei-chang kan kanske fortfarande behålla sin professur men
inte posten som vicekansler. Vad en del andra professorer beträffar
bör de kanske inte fortsätta som sådana tills vidare,
eftersom de studerande vägrar att besöka deras föreläsningar.
Vad för slags arbete kan de då göra? Vi kan tilldela
dem en del annat arbete på universitetet, låta dem omdana
sig under tiden och börja undervisa igen efter några år.
Alla dessa frågor behöver övervägas, det är
en komplicerad angelägenhet. Själva revolutionen är en
komplicerad angelägenhet. Jag skulle därför vilja att
ni diskuterade frågan om hur högerelementen ska behandlas
och vilka åtgärder som ska vidtas för dem.
Hur står det till med de olika demokratiska partierna
och vid gräsrötterna? Jag är rädd att ni som är
i ansvariga ställningar inte har ett särskilt klart begrepp
därom. De fanatiska högerelementen kan för en tid ha
grumlat vattnet i vissa organisationer, så att vi inte kunnat
se bottnen. Undersökningar avslöjar att de faktiskt uppgår
till bara en eller två procent. Häll lite alun i vattnet,
så kan ni se bottnen. Den pågående korrigeringen är
som en dos alun. Sedan synpunkter luftats och debatter hållits
i stor omfattning, kan ni se rakt igenom ner till bottnen. Vi har kunnat
se igenom ända ner till bottnen i fabriker, byar och högskolor
och har gått till botten med saker och ting inom det kommunistiska
partiet, ungdomsförbundet och de demokratiska partierna.
Nu några ord om Fyrtiopunktsprogrammet för
jordbrukets utveckling. Efter två års erfarenhet hålls
de grundläggande målen fortfarande vid fyra, fem och åtta,
det vill säga en årsskörd om 400 hundra jin
spannmål per mou (3 000 kg per hektar) norr om Gula floden,
500 jin per mou (3 750 kg per hektar) norr om Huaifloden
och 800 jin per mou (6000 kg per hektar) söder
om Huaifloden. Detta mål bör uppnås på tolv år,
det är den viktigaste punkten. I grunden har inga förändringar
gjorts i programmet som helhet, med undantag för ett fåtal
punkter. En del frågor har lösts, till exempel frågan
om den kooperativa omvandlingen har i stort sett lösts, och därmed
sammanhängande punkter har reviderats så att de överensstämmer.
Förut betonades vissa punkter inte, såsom jordbruksmaskiner
och konstgödsel, och eftersom stora ansträngningar ska göras
på dessa områden, har dessa ting nu betonats i därmed
sammanhängande punkter.
Några justeringar har gjorts i punkternas ordningsföljd.
Efter vederbörligt övervägande vid det gemensamma mötet
med Nationella folkkongressens ständiga utskott och Politiska rådgivande
konferensens rikskommitté kommer detta reviderade förslag
till Program för jordbrukets utveckling att offentliggöras
för diskussion över hela landsbygden, såsom gjordes
med den tidigare versionen. Det kan också diskuteras i fabriker,
olika kretsar och de demokratiska partierna. Detta programförslag,
som har förts fram av Kinas kommunistiska parti, har utarbetats
av vår politiska planeringskammare, det vill säga Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté, och inte av den "politiska planeringskammare"
som Chang Po-chun föreställde sig.
Det är viktigt att få alla bönder att
diskutera detta program. Vi måste höja folkets livaktighet
och entusiasm. Entusiasmen sjönk under andra halvåret i fjol
och första halvåret i år och föll sedan ytterligare
på grund av det bråk som högerelementen ställde
till med i stad och på landsbygd. Korrigeringen och rörelsen
mot högern har givit denna entusiasm en kraftig puff framåt.
Enligt min åsikt är Fyrtiopunktsprogrammet väl avpassat
till förhållandena i Kina och inte en produkt av subjektivism.
Det fanns en del subjektivism i programmet, men vi har tagit bort det.
Allt som allt finns det stort hopp för detta program. Kina kan
ändras, okunnighet kan förvandlas till kunskap och slöhet
till vitalitet.
Det finns en punkt i programmet om de fyra plågorisen,
nämligen att utplåna råttor, sparvar, flugor och myggor.
Jag är mycket intresserad av denna fråga, jag vet inte vad
ni anser om den. Men jag antar att även ni är intresserade.
Att göra oss av med de fyra plågorisen är en stor kampanj
för folkhälsa och en kampanj för att förinta vidskepelse.
Det är inte lätt att få bort dem. Att utrota de fyra
plågorisen kräver också att åsikter luftas fritt,
stora debatter hålls och väggtidningar skrivs. Om hela nationen
mobiliseras för att göra detta och når en viss framgång,
tror jag att det kommer att ske en ändring i folkets kynne och
att den kinesiska nationens moral får ett stort uppsving. Vi måste
stärka vår nation.
Utsikterna för familjeplaneringens framgång
är goda. Vi bör ha en stor debatt även om denna fråga,
och det bör bli perioder av försök, utvidgning och popularisering,
vilka var och en pågår i flera år.
Det finns mycket för oss att göra. Många
saker som fastställs i Fyrtiopunktsprogrammet för jordbrukets
utveckling behöver utföras. Denna plan rör jordbruket.
Det finns också planer för industrin och för kultur
och utbildningsarbetet. När de tre första femårsplanerna
uppfyllts kommer vårt lands utseende att ändras.
Vi uppskattar att årsproduktionen av stål
kan nå tjugo miljoner ton vid slutet av tredje femårsplanen.
Eftersom produktionen i år ligger på 5200000 ton, kan målet
sannolikt uppnås inom tio år. Indien producerade 1600000
ton stål år 1952, och dess nuvarande produktion är
litet över l 700000 ton, en ökning med endast omkring 100000
ton på fem år. Hur står det till för oss? År
1949 utgjorde vår produktion endast 190000 ton. Denna uppgick
till 1000 000 ton i slutet av den treåriga återhämtningsperioden,
och nu, fem år senare, har den nått upp till 5200000 ton,
en ökning om mer än 3000000 ton på fem år. Fem
år till, och vår produktion kan nå tiomiljoner tons
- märket, eller något mer så att den ligger på
11500000 ton. Kan vi då nå upp till 20000000 ton när
tredje femårsplanen är uppfylld? Ja, det kan vi.
Jag säger att detta vårt land är fullt
av hopp. Högerelementen säger att det är hopplöst.
De har fullständigt fel. De saknar tillit. Eftersom de bekämpar
socialismen saknar de naturligtvis tillit. Vi håller fast vid
socialismen och vi överflödar av tillit.
NOTER
[*]Tal
vid Högsta statskonferensens trettonde möte.[TILLBAKA]
[1]
I oktober 1957 förbjöd den polska regeringen veckotidningen
Po Prostu, vilket ledde till upplopp bland de studerande.[TILLBAKA]
[2]Syftar på
kamrat Mao Tsetungs tal den 30 april 1957 vid ett möte med ledande
medlemmar av de demokratiska partierna och demokrater utan partitillhörighet
om korrigeringsrörelsen och de intellektuellas ideologiska omdaning.[TILLBAKA]
[3]Lin Tse-hsu
(1785—1850), Chingdynastins vicekung för provinserna Kwang-tung
och Kwangsi under Första opiumkriget, stod för beslutsamt
motstånd mot det brittiska angreppet.[TILLBAKA]
[4]De tre religionerna
var i det gamla Kina konfucianismen, taoismen och buddhismen, och de
nio tankeskolorna var konfucianerna, taoisterna, yin-yang-skolan,
legalisterna, logikerna, mohisterna, de politiska strategerna, eklektikerna,
och agrarskolan. Senare kom "de tre religionerna och de nio tankeskolorna"
att i en bredare betydelse åsyfta de olika religiösa sekterna
och de akademiska skolorna. I det gamla samhället användes
uttrycket också för att beteckna folk i yrken med tvivelaktigt
anseende.[TILLBAKA]
1957 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|